چه گلدانی برای برگ انجیری مناسب است؟

فهرست مطالب

گلدان مناسب برگ انجیری
گلدان مناسب برگ انجیری

فهرست مطالب

برگ انجیری با نام علمی مانسترا دلیسیوزا که با نام مونسترا نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع گیاهان آپارتمانی است که افراد زیاد برای تزئین دکوراسیون منزل یا محیط کار خود، از آن استفاده می‌کنند. افرادی که گیاهانی را در منزل یا محیط کار خود نگه می‌دارند، در اکثر مواقع، شاهد پژمردگی گیاه خود می‌باشند؛ گیاهان بر اثر دلایل مختلفی مانند آبیاری کم یا زیاد، خاک نامناسب، نور زیاد یا کم، شرایط محیطی نامناسب و …، دچار پژمردگی یا ضعف خواهند شد؛ یکی از شایع‌ترین این دلایل، گلدان نامناسب برای گیاه می‌باشد؛ حال اگر از یک گیاه برگ انجیری نگهداری می‌کنید و نمی‌خواهید که گیاه خود را از دست بدهید، اولین قدم برای شما، انتخاب یک گلدان مناسب برگ انجیری می‌باشد.

چه گلدانی برای برگ انجیری مناسب است؟

گلدان سرامیکی مناسب برگ انجیری (1)
گلدان سرامیکی
گلدان پلاستیکی مناسب برگ انجیری (1)
گلدان پلاستیکی

امروزه، گلدان‌ها در طرح‌ها، رنگ‌ها و جنس‌های متنوعی تولید می‌شوند که همین موضوع، انتخاب گلدان مناسب برای گیاه مدنظر را سخت کرده است؛ البته افراد زیادی با شرایط خرید گلدان مناسب آشنا نمی‌باشند و به همین دلیل، معیار انتخاب خود را تنها بر زیبایی گلدان گذاشته‌اند.

برای خرید گلدان مناسب برگ انجیری می‌توانید از مدل‌های مختلفی استفاده کنید که بهترین آن‌ها، گلدان سرامیکی و بعد از آن، گلدان پلاستیکی می‌باشد که گلدان‌های سرامیکی به دلیل ظاهر بسیار لوکس و جذابی که دارند، از طرفداران و خریداران بیشتری برخوردار هستند.

گلدان سرامیکی مناسب برگ انجیری (2)
گلدان سرامیکی
گلدان پلاستیکی مناسب برگ انجیری (2)
گلدان پلاستیکی

برای رنگ گلدان مناسب برگ انجیری باید به نوع گیاه (برگ انجیری ابلق یا ساده)، توجه داشته باشید؛ به صورت کلی، گلدان‌هایی با رنگ‌های سفید، طوسی و مشکی، برای گیاهان آپارتمانی، بسیار مناسب می‌باشند. در صورتی که قصد خرید گلدان برای یک برگ انجیری ابلق را دارید، پیشنهاد ما به شما، خرید گلدان سرامیکی ساده با رنگ سفید می‌باشد؛ همچنین پیشنهاد می‌دهیم که گلدان را با کیسه‌های حصیری بپوشانید تا ظاهر آن را زیباتر و به گیاه، جلوه‌ای بهتر ببخشید.

ویژگی‌های اصلی گلدان مناسب برگ انجیری

گیاه برگ انجیری که با نام مانسترا نیز شناخته می‌شود، یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار می‌باشد که می‌تواند برای تزئین و دکوراسیون نقاط مختلف منزل یا محل کار، مانند گوشه اتاق، پذیرایی، بالکن یا تراس، راه پله، محل کار و …، مورد استفاده قرار بگیرد.

البته باید اشاره کرد، در صورتی که از یک گلدان مناسب برگ انجیری که برای نگهداری از این گیاه، مناسب است و با محیطی که گلدان را در آن قرار می‌دهید، در تناسب باشد، موثر خواهند بود. همچنین باید گفت که اگر از یک گلدان مناسب استفاده نکنید، گیاه پس از مدتی (حتی با نگهداری درست)، دچار پژمردگی خواهد شد.

نکته مهم:

برای خرید گلدان که برای گیاه شما مناسب باشد، باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید که یکی از این موارد که جزو عوامل خارجی محسوب می‌شود، توجه به شرایط محیطی که گلدان قرار است در آن قرار بگیرد، می‌باشد؛ به عنوان مثال، اگر می‌خواهید گلدان را در آشپزخانه قرار بدهید، باید یک گلدان مناسب آشپزخانه که از جنس استانداری برخوردار است استفاده کنید؛ و در صورتی که می‌خواهید گلدان را در پذیر ایی قرار دهید، باید از گلدان مناسب پذیرایی که از ساختار استانداری برخوردار هستند، استفاده نمایید.

حال که می‌خواهید از این گیاه آپارتمانی استفاده کنید و قصد خرید گلدان مناسب برگ انجیری را دارید، پس ما به شما، راهنمایی‌های لازم را خواهید داد؛ برای خرید گلدان استاندارد، باید به تناسب بین اندازه گیاه و ابعاد گلدان، توجه داشته باشید؛ همچنین باید به مواردی مانند جنس گلدان، ساختار گلدان، قابلیت زهکشی مناسب و … توجه بکنید.

در ادامه، با به شما 4 ویژگی اصلی گلدان‌های مناسب برای گیاه مانسترا یا برگ انجیری را معرفی خواهیم کرد:

1. سوراخ‌های زهکشی مناسب

سوراخ زهکشی مناسب (1)

اگر گیاه خود را از قبل تهیه کرده‌اید که از این موضوع خبر دارید، ولی در صورتی که تازه می‌خواهید اقدام به خرید گیاه برگ انجیری کنید، باید بدانید که در گل فروشی‌ها، این گیاه را در گلدان‌های پلاستیکی نگهداری می‌کنند؛ ولی این گلدان‌ها برای دکوراسیون منزل مناسب نمی‌باشند و باید تعویض شوند.

گلدان مناسب مانسترا باید از ویژگی‌های مختلفی برخوردار باشد که اولین آن‌ها، برخورداری از سوراخ‌های زهکشی مناسب در انتهای گلدان می‌باشد؛ جمع شدن آب اضافه در گلدان، باعث پوسیدگی ریشه‌های گیاه خواهد شد ولی سوراخ‌های زهکشی، این آب اضافه را از گلدان خارج می‌کنند و گیاه، تنها به میزان مورد نیاز خود، آب را جذب می‌کند.

گلدان با قابلیت زهکشی

در فروشگاه‌های گل و گیاه، خاک گیاهان به صورت منظم با کمی آب، مرطوب خواهد شد و به همین دلیل، ریشه‌های گیاهان، همیشه به میزان مورد نیاز، آب دریافت می‌کنند؛ ولی شما می‌خواهید که از گیاه برگ انجیری در منزل یا محیط کار خود، نگهداری کنید که نسبت به فروشگاه‌های گل و گیاه، از محیط خشک‌تری برخوردار هستند.

همچنین روند آبیاری گیاه در منازل به صورت مداوم نبوده و با فاصله زمانی بیشتری، انجام می‌شود؛ به همین دلیل، گلدان مناسب برگ انجیری باید از سوراخ‌های زهکشی مناسب برخوردار باشد، چراکه در روند آبیاری در منازل یا محیط کار، حجم زیادی از آب به صورت یکجا به خاک گلدان وارد شده و در صورتی که آن آب اضافه از گلدان خارج نشود، منجر به پوسیدگی ریشه‌های گیاه مانسترا،

2. ساختار و قطر کف گلدان برگ انجیری

گلدان مناسب برگ انجیری با ابعاد مناسب

گلدانی که برای گیاه برگ انجیری مناسب باشد، باید در حدود 8 – 10 سانتی‌متر، قطر داشته باشد؛ درست است که می‌توانید از ابعاد کمی بزرگ‌تر استفاده نمایید، ولی توجه داشته باشید که اگر گلدانی با قطر کف بیشتر از 15 سانتی متر را خریداری کنید، باعث صدمه به گیاه و در نهایت، منجر به پوسیده شدن ریشه برگ انجیری خواهید شد.

اگر قصد خرید یک گلدان استوانه‌ای را برای گیاه مانسترای خود دارید، توجه داشته باشید که گلدانی را خریداری کنید که قطر بخش بالایی و دهانه‌ی گلدان، بزرگ‌تر از بخش پایینی آن باشد؛ به صورت کلی، قطر کف گلدان استوانه‌ای برای یک گلدان مناسب برگ انجیری در حدود 10 – 12 سانتی‌متر و کمتر باشد.

در صورتی که گلدان درستی را برای گیاه برگ انجیری انتخاب کنید، این گلدان می‌تواند به عنوان یک عنصر زیبا برای تزئین نقاط مختلف منزل یا محیط کار به کار برده شود؛ به عنوان مثال، می‌تواند یک گلدان زیبا برای روی جاکفشی یا میز آشپزخانه یا هر محیط دیگری باشد.

نکته: توجه داشته باشید که ابعاد مشخص شده، برای یک گیاه برگ انجیری جوان می‌باشند و با رشد گیاه برگ انجیری، باید از گلدان‌های با ابعاد بزرگ‌تر ولی با ساختار و نسبتی مشابه، استفاده نمایید.

نکته: بعضی از مردم فکر می‌کنند که هرچقدر قطر بخش پایینی گلدان، بزرگ‌تر باشد، در واقع، ریشه‌های گیاه، بهتر رشد خواهند کرد؛ ولی بهترین ساختار برای گلدان گیاهان، ساختاری با بخش پایینی کوچک‌تر از بخش بالایی می‌باشد.

3. بهترین جنس گلدان برگ انجیری

گلدان سرامیکی برگ انجیری (1)
گلدان سرامیکی برگ انجیری (2)

خب حالا توجه داشته باشید که گیاه مانسترا یا برگ انجیری، به دلیل اینکه جزو گیاهان بومی استوا می‌باشند، همیشه باید در محیطی مرطوب قرار بگیرند و به همین دلیل، گلدان‌هایی از جنس سفال، سرامیک و حتی پلاستیک، جزو گلدان مناسب برگ انجیری به شمار می‌روند. به صورت کلی، گلدان‌های سرامیکی، بهترین جنس گلدان برای گیاه برگ انجیری می‌باشند.

گلدان سفالی بدون لعاب
گلدان سفالی بدون لعاب
گلدان سفالی لعاب دار
گلدان سفالی لعاب دار

در صورتی که از گلدان سفالی استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که گلدان از لعاب خوبی برخوردار باشد؛ در صورتی که از گلدان سفالی فاقد لعاب، برای گیاه برگ انجیری استفاده کنید، رطوبت داخل خاک، تا حد زیادی جذب گلدان شده و در نهایت، از بین خواهد رفت و به همین دلیل، اکثر مواقع، گیاه مانسترا در محیطی خشک قرار خواهد گرفت.

در صورتی که به دنبال گلدان مناسب برگ انجیری با طرح‌های زیبا، کیفیتی بالا و قیمتی مناسب هستید، خرید گلدان سرامیکی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

نکته مهم:

درست است که گیاه مانسترا باید در محیطی مرطوب قرار بگیرد، ولی نباید خاک این گیاه، بیش از حد نرمال، مرطوب باشد؛ به همین دلیل، هر گلدانی که برای این گیاه تهیه می‌کنید، حتماً باید از سوراخ‌های زهکشی مناسبی برخوردار باشد، تا آب اضافه از داخل گلدان، خارج شده و گیاه برگ انجیری، تنها به میزان لازم، رطوبت و آب دریافت کند.

4. انتخاب گلدانی با سایز مناسب

ویژگی دیگر از لیست اصلی‌ترین ویژگی‌های گلدان مناسب برگ انجیری، سایز مناسب گلدان می‌باشد؛ این مورد را با ویژگی شماره 2، یعنی اندازه قطر کف گلدان مناسب مانسترا، اشتباه نگیرید؛ در بخش سایز مناسب، ما راجب حجم گلدانی که برای گیاه مانسترا مناسب است، صحبت خواهیم کرد.

گلدان بزرگ برای برگ انجیری

هرچقدر که گلدان از ابعاد بزرگتری برخوردار باشد، یعنی باید خاک بیشتری برای آن استفاده کنیم و در نتیجه، مواد مغذی زیادی، برای گیاه برگ انجیری جمع خواهد شد و تا مدت‌ها، نیازی به تعویض گلدان، پیدا نخواهد کرد.

از مزایای دیگر گلدان‌های بزرگ، می‌توان به جابه‌جا کردن راحت خاک، اشاره کرد؛ در گلدان‌های بزرگ، به راحتی می‌توان هرچند وقت یکبار، خاک داخل گلدان را با استفاده از یک قاشق، زیر و رو کرد تا خاک به خوبی تهویه شده و بخش‌های زیرین خاک، هوای کافی را دریافت کنند و در نتیجه، ویژگی زهکشی خاک، از بین نرود.

گلدان کوچک برای برگ انجیری

از طرفی دیگر، در صورتی که گلدان برگ انجیری از اندازه کوچکی برخوردار باشد، باید خاک مورد نیاز گیاه را به صورت فشرده، در داخل گلدان قرار دهید و باید اشاره کرد که هرچقدر هم که خاک گیاهان آپارتمانی، سبک باشد، اگر برروی هم فشرده شوند، خاصیت زهکشی خود را از دست خواهند داد؛ از طرفی هم باید بدانید که ریشه‌های گیاه مانسترا، در خاک فشرده، نمی‌توانند مواد مغذی مورد نیاز خود را به خوبی جذب کنند.

گلدان مناسب برگ انجیری با ابعاد مناسب
اندازه گلدان، متناسب با اندازه گیاه تعیین می‌شود

البته انتخاب گلدان مناسب برگ انجیری که از اندازه درستی برخوردار باشد، به سایز گیاه شما، بستگی دارد.

نشانه‌های زمان تعویض گلدان برگ انجیری

نشانه‌های زمان تعویض گلدان برگ انجیری

گیاهان با نشان‌دادن یک سری علائم، به ما می‌گویند که نیاز به تعویض گلدان دارند؛ در صورتی که هر یک از علائم زیر را در گیاه مانسترا مشاهده کردید، یعنی که گیاه شما، به گلدان بزرگتری نیاز دارد:

  • با وجود قرار داشتن گیاه در شرایط مناسب، ظاهر برگ‌ها بی‌حال هستند.
  • ریشه‌های گیاه، از بخش بالایی گلدان یا سوراخ‌های زهکشی آن، شروع به بیرون زدن کرده‌اند.
  • برگ‌های گیاه، شروع به زرد شدن کرده‌اند و با بررسی وضعیت گیاه، دلیل این مورد را پیدا نکرده‌اید.
تعویض گلدان مناسب برگ انجیری به صورت دوسال یکبار

در صورتی که هر یک از این علائم را مشاهده کرده‌اید، یعنی باید اقدام به خرید گلدان مناسب برگ انجیری با 1 سایز بزرگتر نمایید. به صورت معمول، گیاه برگ انجیری یا مانسترا، هر 1 تا 2 سال یکبار، نیاز به تعویض گلدان دارند و خوشبختانه، در بازارهای گل و گیاه، انواع گلدان زیبا و استاندارد، برای هرگونه گیاهی در دسترس می‌باشد.

نکته مهم:

حتماً موقعی تعویض گلدون کنیم که ریشه گیاه گلدون رو پر کرده باشه و بعد به سایز بزرگتر منتقل بشه؛ چراکه حتماً سایز ریشه گیاه و گلدون باید متناسب باشند. یعنی اینکه گلدون جدید به اندازه یک سایز باید از گلدان قبلی بزرگتر باشه و مقداری از حجم ریشه‌ها بزرگتر باشه، وقتی گیاه به این حد رسید که ریشه اش پر شده بود موقع تعویض گلدون هست.

آموزش تعویض گلدان برگ انجیری

آموزش تعویض گلدان مناسب برگ انجیری

برای تعویض گلدان برگ انجیری باید یکسری نکات ضروری را رعایت کنید تا بتوانید گیاه خود را بدون هیچگونه مشکلی، به گلدان بزرگتری منتقل نمایید:

مرحله 1: انتخاب گلدان بزرگتر

مرحله 1 (1): انتخاب گلدانی با سایز بزرگتر
مرحله 1 (2): گلدان با سوراخ زهکشی مناسب

در ابتدا، باید گلدان مناسب برگ انجیری که نسبت به گلدان قبلی کمی بزرگتر است را تهیه کنید؛ گلدانی را انتخاب کنید که در حدود 2 تا 3 اینچ (5.1 تا 7.6 سانتی متر) بزرگتر از توپ ریشه فعلی گیاه باشد. توجه داشته باشید که نباید آب زیادی در داخل گلدان جمع شود، پس حتماً حواستان باشد که گلدان جدیدی را که خریداری می‌کنید، از سوراخ‌های زهکشی خوبی برخوردار باشد.

مرحله 2: پر کردن گلدان با خاک مغذی

مرحله 2 (1): افزودن ترکیب پرلیت و خاک گلدان
مرحله 2 (2): ته گلدان با خاک مغذی پر شود

حال که گلدان مناسب برگ انجیری را تهیه کرده‌اید، می‌توانید شروع به انتقال گیاه خود، به گلدان جدید نمایید. در گلدان جدید، مقدار کمی خاک (ترکیب پرلیت با خاک گلدان) اضافه کنید، به صورتی که ته گلدان را چند لایه کوچک، خاک ریخته شده باشد و در باقی گلدان، فضای کافی برای قرار دادن گیاه (به گونه‌ای که کل ریشه‌های مانسترا در داخل گلدان قرار بگیرد)، وجود داشته باشد.

مرحله 3: خارج کردن گیاه با خاک

مرحله 3: خارج کردن گیاه برگ انجیری از گلدان قدیمی

در این مرحله باید گیاه را از گلدان خارج کنید؛ برای اینکار، گیاه را کمی آبیاری کنید تا خاک آن، مرطوب شود و سپس گلدان را به پهلو بخوابانید؛ حالا ساقه گیاه را بین دو انگشت خود قرار دهید و با کف دست خود، روی سطح خاک گلدان را بگیرید تا به هنگام خارج کرد برگ انجیری از گلدان، خاک آن به بیرون نریزد.

پس از نگه داشته صحیح، گلدان را برگردانید و به آرامی، چند ضربه به اطراف و انتهای گلدان وارد کنید تا خاک و گیاه داخل آن، به صورت قالب، خارج شوند.

مرحله 4: قرار دادن گیاه در گلدان جدید

مرحله 4 (1): قرار دادن یک تکیه گاه برای برگ انجیری
مرحله 4 (2): قرار دادن گیاه برگ انجیری در گلدان جدید

در این مرحله، قالب خاکی که از گلدان قدیمی خارج کردید را در گلدان مناسب برگ انجیری جدید که از قبل، کف آن را با مقدار کمی خاک پوشاندید، قرار دهید و فضای خالی اطراف آن را با خاک مغذی برای گلدان پر کنید و سطح خاک را کمی فشار دهید (از فشار زیاد، پرهیز کنید) تا خاک به صورت یکدست درآید.

نکته: اگر حس می‌کنید که ساقه گیاه شل شده یا خمیده رشد کرده است، در گلدان جدید، یک تکیه گاه صاف مانند میل دسته چوب قرار دهید، تا گیاه مانسترا، با کمک آن تکیه گاه، به صورت صاف و زیبا رشد کند.

مرحله 5: آبیاری گیاه برگ انجیری

مرحله 5: آبیاری برگ انجیری

پس از فشار دادن سطح خاک، شروع به آبیاری مانسترا کنید تا گیاه خودشو بگیرد؛ آبیاری باعث خواهد شد که حفره‌های بزرگ هوا در داخل خاک، از بین رفته و ریشه‌ها، ته‌نشین شوند.

نکته: پس از اتمام مراحل تعویض خاک گلدان، بهتر است که گیاه را به مدت 1 روز، در محیطی خنک‌تر از دمای معمولش قرار دهید، تا به خاطر تعویض گلدان و خاک، دچار شوک و پژمردگی نشود.

مرحله 6: مراقبت از گیاه

مرحله 6: مراقبت از گیاه برگ انجیری

حال که گلدان مناسب برگ انجیری را تهیه کرده‌اید و فرآیند تعویض گلدان برگ انجیری را به خوبی انجام داده‌اید، تنها کاری که باید انجام بدید این است که گلدان را به مکان مدنظرتان ببرید تا دکوراسیونی زیبا داشته باشید.

توجه داشته باشید که پس از اتمام تمامی مراحل تعویض گلدان گیاه باید از این گیاه مانسترا در طی چند ماه آینده، به خوبی نگهداری کنید تا با محیط جدیدش سازگار شود.

آموزش نگهداری از گیاه برگ انجیری

حال که ویژگی‌های گلدان مناسب برگ انجیری را یاد گرفته‌اید و فرآیند انتقال این گیاه به گلدان جدید را هم انجام داده‌اید، همانطور که گفتیم، باید تا زمانی که گیاه مانسترا به محیط جدید خود عادت کند، به خوبی از آن نگهداری کنید؛ نگهداری از گیاه برگ انجیری، شامل مواردی مانند قرار دادن گیاه در محیطی با نور مناسب، آبیاری صحیح و به موقع، استفاده از خاک و کود مناسب و چند مورد دیگر می‌شود.

در ادامه با ما همراه شوید تا مراحل نگهداری از گیاه برگ انجیری را به شما آموزش دهیم:

1. نور مناسب برای گیاه برگ انجیری

نور مناسب برگ انجیری

برای نگهداری از گیاه مانسترا، جدا از تهیه گلدان مناسب برگ انجیری، باید به فراهم کردن یکسری شرایط دیگر نیز توجه داشته باشید تا گیاه بتواند به خوبی به رشد خود، ادامه دهد؛ یکی از این شرایط نگهداری، فراهم کردن نور مناسب برگ انجیری می‌باشد.

شرایط نوری مناسب گیاه مانسترا، شرایطی است که در آن، گیاه در محیطی نیمه سایه با نور غیر مستقیم خورشید، قرار گرفته باشد. سعی کنید گیاه برگ انجیری را به دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید، چراکه بعث سوختگی برگ‌های گیاه خواهد شد؛ همچنین باید اشاره کرد که این گیاه، نباید در محیطی با نور کم نیز قرار بگیرد، چراکه باعث رنگ پریدگی برگ‌ها و از دست رفتن بریدگی‌های روی برگ‌ها خواهد شد.

نکته: اگر می‌خواهید از گیاه برگ انجیری در اتاق خواب استفاده کنید، حتماً به میزان نور و وجود پنجره در اتاق، توجه داشته باشید؛ گیاه مانسترا نمی‌تواند گلدان مناسب اتاق خواب کم نور و بدون پنچره باشد.

اگر می‌خواهید که گیاه مانسترا خود را در شرایط نوری مناسبی قرار دهید، آن را در پشت پنجره با فاصله‌ای قرار دهید که از نوره سایه روشن، برخوردار باشد؛ به صورت کلی، یعنی گلدان را در محیطی که از نور کافی برخوردار باشد، به گونه‌ای قرار دهید که نور به صورت مستقیم به گیاه برخورد نکند.

نکته: کنار پنجره‌های شمالی، محیطی مناسب برای گلدان برگ انجیری می‌باشد.

2. نحوه آبیاری گلدان برگ انجیری

آب دادن به برگ انجیری (1)
آب دادن به برگ انجیری (2)

گیاه مانسترا نباید به مقدار زیادی، آب دریافت کند و به همین دلیل است که باید گلدان مناسب برگ انجیری که از سوراخ‌های زهکشی مناسبی برخوردار است را خریداری کنید؛ ولی به هر جهت، نباید تنها به دفع آب اضافه از طریق سوراخ‌های زهکشی، توجه کنید و باید خودتان نحوه آبیاری برگ انجیری را یاد بگیرید.

گلدان مانسترا را باید به اندازه‌ای آبیاری کنید که حتماً در حدود 2 تا 3 سانت از سطح خاک گلدان، خشک باقی بماند. برای بررسی این موضوع که گیاه به آبیاری نیاز دارد یا خیر، می‌توانید از یک قطعه چوب و یا از انگشتان خود، کمک بگیرید؛ چوب یا انگشت خود را تا عمق 2 تا 3 سانتی‌متریه خاک گلدان فرو کنید؛ در صورتی که خاک به چوب یا انگشت شما نچسبیده بود، یعنی گیاه به آبیاری نیاز دارد؛ ولی در صورتی که خاک به دست شما چسبید و حال مرطوب یا گِل مانند داشت، باید آبیاری گیاه برگ انجیری را به تعویق بندازید.

نکته: آبیاری بیش از حد هر گیاهی، از جمله گیاه برگ انجیری، منجر به از بین رفتن ریشه‌ها و پوسیدگی ساقه گیاه خواهد شد.

3. رطوبت مناسب گلدان برگ انجیری

رطوبت مناسب برگ انجیری_سنگ ریزه در زیرگلدانی (1)
سنگ ریزه در زیرگلدانی
رطوبت مناسب برگ انجیری_سنگ ریزه در زیرگلدانی (2)
آب ریختن در زیر گلدانی

یکی دیگر از شرایط نگهداری برگ انجیری، نگهداری آن در محیطی با رطوبت مناسب می‌باشد؛ بهترین روش برای فراهم کردن محیطی با رطوبت مناسب گیاه برگ انجیری، پر کردن زیر گلدانی آن، با تعدادی سنگ ریزه می‌باشد؛ پس از پر کردن زیر گلدانی با سنگ ریزه،مقداری آب در زیر گلدانی بریزید.

توجه داشته باشید که میزان آب باید به قدری باشد که تنها نصف سنگ ریزه‌ها، در آب فرو رفته و نصفه دیگر، خارج از سطح آب، باقی بماند؛ بدین صورت، زمانی که گلدان را برروی سنگ ریزه‌ها، قرار می‌دهید، گلدان با آب، تماسی پیدا نمی‌کند و از این رو، گلدان در محیطی مرطوب قرار گرفته و از طرفی دیگر، از قرارگیری در محیطی با آب اضافه نیز، دور باقی می‌ماند.

همچنین در روزهای بسیار گرم، برگ‌ها نیاز به غبار پاشی دارند که حتما باید انجام شود.

رطوبت مناسب برای گیاه برگ انجیری_غبار پاشی (1)
آماده برای غبار پاشی (آبیاری با اسپری)
رطوبت مناسب برای گیاه برگ انجیری_غبار پاشی (2)
غبار پاشی گیاه

توجه داشته باشید که در روزهای بسیار گرم، گیاه برگ انجیری، جدا از فرایند عادی آبیاری، نیاز ضروری به غبار پاشی (اسپری کردن آب برروی برگ‌ها) دارد؛ برای غبار پاشی گیاه مانسترا، بهتر است که از آب تصفیه شده و یا آب جوشیده سرد شده، استفاده نمایید؛ استفاده از این دو نوع آب، مانع از سوختگی نوک برگ‌ها خواهد شد.

به صورت کلی، در فصل تابستان، باید هفته‌ای 2 تا 3 بار، گیاه برگ انجیری را غبار پاشی کنید. در صورتی که در فصل زمستان قرار دارید، پیشنهاد می‌کنیم که هفته‌ای 1 بار، گیاه برگ انجیری خود را غبار پاشی کنید تا گیاه به صورت دائم، مرطوب باقی بماند.

4. دمای محیطی مناسب برگ انجیری

دمای محیطی مناسب برگ انجیری

گیاه برگ انجیری، نسبت به تغییرات دمایی، مقاوم است ولی به هر حال، جهت رشد بهتر این گیاه، باید آن را در محیطی با دمای مناسب، قرار دهید؛ کمترین دمایی که گیاه مانسترا، می‌تواند در آن زنده بماند، 10 درجه و بیشترین دمای قابل تحمل برای این گیاه، 30 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

بهترین دما برای نگهداری از گیاه برگ انجیری، دمایی بین 65 تا 85 درجه فارنهایت یا همان 18 تا 29 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

5. خاک مناسب برای گلدان برگ انجیری

خاک مناسب برگ انجیری

حال که از گلدان مناسب برگ انجیری استفاده می‌کنید، جهت تکمیل این گلدان، باید از خاک مناسب برگ انجیری هم استفاده بکنید؛ برای گیاه مانسترا، می‌توانید از انواع خاک‌های گلدان آماده، خاک کمپوست و و یا ترکیبی از خاک برگ و خاک باغچه، استفاده نمایید.

نکته: خاک کمپوست در ترکیبات بهترین خاک‌های گلدان، از جمله بهترین خاک برای کاکتوس به کار برده می‌شود.

در صورتی که از یک خاک ضعیف و فقیر که از مواد مغذی کمی برای رشد گیاه برخوردار است، استفاده نمایید، گیاه نمی‌تواند به خوبی رشد کند و در نتیجه، برگ‌های گیاه مانسترا، کوچک شده و شکاف‌های بین این برگ‌ها، از بین خواهند رفت.

6. کود مناسب برای گلدان برگ انجیری

کود مناسب برگ انجیری

گیاه مانسترا، جزو گیاهانی است که نیاز خاصی به کوددهی نداشته و تنها در صورتی که می‌خواهید سایز برگ‌های این گیاه را بزرگتر سازید، می‌توانید که ماهی یکبار، این گیاه را کوددهی کنید؛ توجه کنید که کوددهی بیش از حد به گیاه برگ انجیری، برای این گیاه، مضر می‌باشد.

میزان کود مناسب گیاه برگ انجیری برابر با میزان 2 گرم در لیتر با کود کریستالون سبز می‌باشد که می‌توان از فروردین تا آبان ماه، از آن استفاده کرد.

خرید گلدان مناسب برگ انجیری از جام سنگی

همانطور که پیش‌تر گفتیم، گلدان مناسب برگ انجیری باید از اندازه، جنس، ساختار و سیستم زهکشی مناسبی برخوردار باشد، و چه بهتر که بتوانید همچین گلدانی را در طرح و رنگ‌های زیبا، خریداری نمایید؛ ولی باید توجه داشته باشید که همچین گلدان‌هایی از قیمت بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل، خرید گلدان با این مشخصات، برای تمامی خریداران، به‌صرفه نمی‌باشد.

ولی دیگر نگران این موضوع نباشید؛ مجموعه جام سنگی با تولید انواع گلدان‌های استون ور با بالاترین کیفیت، زیباترین مدل‌ها و ارائه این محصولات با قیمتی باورنکردنی، نیاز مشتریان عزیز به گلدان‌های مناسب و زیبا را به صورت کامل، رفع کرده است.

در صورتی که به دنبال خرید گلدان مناسب برگ انجیری با کیفیت بالا و قیمتی ارزان هستید، مجموعه جام سنگی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد؛ شما می‌توانید انواع گلدان سرامیکی استون ور را در طرح‌های کم‌نظیر، در سایت جام سنگی، مشاهده و با قیمتی ارزان، خریداری نمایید.

سخن پایانی

حال شما با ویژگی‌های گلدان مناسب برگ انجیری آشنا شده‌اید و متوجه شدید که این گیاه، برای رشد سالم و صحیح، به این گلدان نیاز دارد؛ البته در صورتی که ادامه مقاله را مطالعه کرده باشید، متوجه شده‌اید که تنها استفاده از گلدان مناسب برگ انجیری نمی‌تواند نیازهای این گیاه را برطرف سازد و شما باید با زمان و نحوه تعویض گلدان این گیاه، آشنا باشید و همچنین باید شرایط نگهداری از گیاه برگ انجیری را بشناسید تا بتوانید به خوبی از این گیاه، نگهداری کنید.

سوالات متداول

دو گیاه برگ انجیری و مونسترا، در واقع یک گیاه هستند؛ برگ انجیری درواقع نام فارسی گیاه مونسترا یا مانسترا می‌باشد. گیاه برگ انجیری که به دلیل داشتن برگ‌هایی بسیار بزرگ، به نام مانسترا (به معنای بسیار بزرگ یا هیولا مانند) نامگذاری شده است.

مونسترا (با نام علمی: Monstera deliciosa) یکی گیاهان پرطرفدار از گونه تیره گل شیپوریان می‌باشد. از گونه‌های مختلف این گیاهان، می‌توان موارد مانند Monstera Deliciosa, Monstera Peru, Monstera Adansonii و… را نام برد

برای تکثیر گیاه برگ انجیری، 3 روش متداول وجود دارد:

  1. در روش اول، می‌توانید به صورت ساده، بذر این گیاه را بکارید و با گذر زمان و نگهداری درست از این گیاه، آن را تکثیر کنید.
  2. روش دوم تکثیر این گیاه، قلمه زدن ساقه گیاه برگ انجیری در زمان رشد گیاه است که یکی از بهترین روش‌های تکثیر می‌باشد.
  3. در روش سوم، می‌توانید از ریشه‌های هوایی، برای تکثیر گیاه برگ انجیری استفاده کنید؛ شما می‌توانید برای تکثیر گیاه مانسترا، ریشه‌ها را در داخل خاک قرار دهید.

یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش سرعت رشد گیاه برگ انجیری یا مانسترا، عدم دریافت نور کافی می‌باشد؛ گیاه را در محیطی قرار دهید که نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کند تا گیاه به حالت عاد برگردد.

در صورتی که گیاه در محیطی با دمای نامناسب (محیطی بسیار گرم و خشک) قرار داشته باشد، برگ‌های آن، شروع به خشک شدن می‌کنند؛ برای رفع این مشکل، گیاه برگ انجیری را در میحطی با دمای مناسب برگ انجیری قرار دهید و یا گیاه را به خوبی آبیاری و غبار پاشی کنید.

دلیل این اتفاق، وجود نوعی حشره آفت به نام شپشک آردی برروی گیاه برگ انجیری می‌باشد؛ برای رفع این مشکل، گیاه خود را با استفاده از سم حشره‌کش کنفیدور، سم پاشی کنید.

شایع‌ترین دلیل به وجود آمدن لکه‌های قهوه‌ای برروی برگ‌های گیاه مانسترا، غبار پاشی گیاه در نور آفتاب می‌باشد؛ در صورتی که گیاه را در زیر نور خورشید، غبار پاشی کنید، قطره‌های آب همانند یک ذره بین عمل کرده و باعث سوزاندن برگ‌های گیاه مانسترا خواهند شد.

برخوردها و آسیب‌های فیزیکی، علت اصلی بد شکل شدن برگ‌های گیاه مانسترا و به وجود آمدن شکاف‌های بزرگ، بین برگ‌های گیاه مانسترا می‌باشد؛ در صورتی که گیاه را در محیطی پرتردد قرار دهید، گیاه دچار این مشکل خواهد شد.

به احتمال زیاد، محیطی که گلدان برگ انجیری در آن قرار دارد، یک محیط سرد برای این گیاه می‌باشد؛ جهت رفع این مشکل، گلدان برگ انجیری خود را به محیطی گرم‌تر منتقل کنید.

علت این اتفاق این است که مواد مغذی موجود در خاک گلدان شما، کم شده و رو به اتمام می‌باشد؛ خاک گلدان را با استفاده از تغذیه مصنوعی و کود مناسب گیاه برگ انجیری، تقویت کنید و گیاه خود را در محیطی با نور غیر مستقیم خورشید، قرار دهید.

در صورتی که گیاه برگ انجیری، بیش از حد معمول، آب دریافت کند، برگ‌های آن، شروع به زرد شدن و در صورت ادامه این شرایط، برگ‌ها، قهوه‌ای خواهند شد؛ همچنین خاک گلدان از زهکشی مناسب برخوردار نباشد و یا خاک گلدان، سنگین باشد، گیاه به این مشکل دچار خواهد شد.

شما می‌توانید با کنترل آبیاری یا تهیه یک گلدان مناسب برگ انجیری که از زهکشی خوب و خاک سبکی برخوردار است، این مشکل را برطرف نمایید.

نظرات و پیشنهادات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *